Baráčníci a Barvínek aneb Jak to bylo s Barvínkem?

18.11.2021 15:45

Znáte Barvínek? Barvínek je dětský pěvecký sbor v Odoleně Vodě. Schází se v naší základní škole a trénují písničky pro různá vystoupení, kterými pak rozdávají radost.

Nejinak tomu bylo i 14.6.2020, kdy zpíval Barvínek na Vítání malých občánků našeho města (zprávu naleznete na webu baranici-odolenavoda.webnode.cz). Tehdy jsem viděla a slyšela Barvínek poprvé a jejich vystoupení se mi moc líbilo, a tak jsem za nějaký čas oslovila uměleckou vedoucí Barvínku, paní Mgr. Miloslavu Šmídovou a navrhla jí, že bych ráda děti za jejich píli odměnila brožurkami, které obdržely děti při Vítání občánků.

Slovo dalo slovo a s paní vedoucí jsme domluvily, že se přijdu za dětmi podívat a brožurky jim osobně předám. Můj návrh, že přijdu v baráčnickém kroji a děti doprovodím při zpěvu na zobcovou flétnu, byl přijat s nadšením.

Tím významným dnem byl 18.listopad 2021. Dětí moc nepřišlo, většina z nich byla nemocná, ale ty děti, které na zkoušce byly, zpívaly s radostí a nadšením (i když šlo jen o zkoušku). Paní učitelka dokázala vytvořit hravou a radostnou atmosféru už na samotném začátku, kdy se děti rozezpívávaly...

A pak už tu byla chvíle i pro mě. Vzala jsem do ruky flétnu a doprovodila děti při zpívání vánočních koled.

Vrátila jsem se přitom do dob mého dětství, kdy jsme mívali s naší „liduškou“ (LŠU – Lidová škola umění) v kulturním domě vánoční koncerty, které se těšily velké oblibě. Tenkrát musela přijít paní učitelka do kulturního domu mnohem dříve, aby stačila zatopit ve velkých kamnech, protože vytopit celý sál nějakou chvíli trvalo, a všichni jsme pak společně ozdobili vánoční stromeček na pódiu. Koncert většinou začínal tím, že jsme přivítali přítomné vánočními koledami a zapálili jsme svíčky na vánočním stromečku. Byla to vždycky krásná, vánoční atmosféra, za níž se ovšem skrývaly hodiny a hodiny pečlivé přípravy (podobně jako teď v Barvínku). Z tehdejšího kulturního domu je dnes vyhlášená diskotéka Santa Maria, ale těší mě, že i v dnešní době je předvánoční čas věnován společnému setkávání při vánočních koledách...

Tak na toto jsem vzpomínala, když jsem v listopadu roku 2021 hrála s dětmi z Barvínku v baráčnickém kroji vánoční koledy. Jako odměnu za jejich vystoupení na Vítání občánků v roce 2020 jsem pak dětem rozdala brožurky, ze kterých měly děti neskrývanou radost. Potěšilo mě, že většina z dětí, které byly přítomny, se vystoupení na Vítání občánků v roce 2020 také zúčastnila.

Barvínek jsem pak pozvala na naše baráčnické sezení dne 4.12.2021. Mezitím se však děti musely připravit ještě na své vystoupení u příležitosti Rozsvícení vánočního stromečku dne 28.11.2021.

Původně jsem měla být 28.11.2021 úplně někde jinde, ale nakonec jsem byla doma, a tak jsem se večer se svými přáteli vypravila k vánočnímu stromečku. Těšila jsem se, že uvidím Barvínek „v akci“, ale děti jsem marně hledala. Bylo mi to líto, protože jsem věděla, jak pečlivě se na zpívání u příležitosti rozsvícení vánočního stromečku připravovaly, ale byla jsem ráda, že jsem viděla alespoň paní učitelku Šmídovou, která zahrála pár koled na trubku. Pomyslela jsem si, že asi všechny děti onemocněly, a tak zůstalo na paní učitelce, aby alespoň hrou na trubku připomněla vánoční atmosféru...

Skutečnost však byla jiná...

Večer jsem paní učitelce psala mail, abych domluvila zpívání Barvínku na našem předvánočním sezení. Však se také paní učitelka už ptala, jestli se naše předvánoční sezení vůbec uskuteční, protože spousta akcí se ruší kvůli koronavirovým pandemickým omezením, a tak i akce Rozsvícení vánočního stromečku byla z bezpečnostních důvodů zrušena. Náměstí však bylo plné, lidé jsou v našem městě zvyklí se scházet při slavnostním rozsvěcení vánočního stromečku na náměstí, a tak se jich i přes všechna vládní omezení (respirátory, rozestupy...) sešlo hodně i tentokrát 

Zapsala tetička Jana Mašková, syndička, Obec baráčnická Vítězslava Hálka, Odolena Voda

https://baracnici-odolenavoda.webnode.cz/ baracniciov@seznam.cz

Foto vytvořeno s pomocí paní učitelky Mgr. Miloslavy Šmídové