NĚCO O LIDOVÉM ODĚVU
Lidový oděv
Po přečtení článku ke 150. výročí založení baráčníků se ke mně dostal článek o krojích nebo lépe řečeno o lidových oděvech. A protože „lidový oděv“ a zde hlavně kroje k Baráčníkům neodmyslitelně patří, požádala jsem autorku tohoto článku – Zdeňku Jůzkovou, panímaminku Veleobce – zda mohu článek zveřejnit na našich webových stránkách. S jejím laskavým svolením tedy máte možnost přečíst si článek i vy, kteří navštěvujete naše webové stránky.
Odbor panímaminek
Na představenstvu Veleobce došlo k diskusi o vzniku a významu kroje česká Mařenka, proto bude dobré pro všechny se k historii našeho spolkového kroje vrátit. Je pravdou, že každá Obec či Župa čerpá především ze svých kronik, historických dokumentů a slov pamětníků. Organizačně však patříme všichni pod Veleobec baráčníků, proto regule metodické pokyny i správnost svérázů a spolkového kroje Mařenka by měly být jednotné, tak jak byly navržené a schválené za přítomnosti zástupců z Žup a Obcí bez žup. Následující slova jsou čerpána z historie Českého baráčnictva, ze zápisů při Veleobci, z časopisu Český baráčník /Zpravodaj/, nebo ze zápisů při zasedání panímaminek.
Vznik české Mařenky
Vše začalo díky vzniku samostatného československého státu, kdy stoupala mezi lidmi národní hrdost, láska ke své vlasti, k české řeči a ke svým tradicím. Tím nejhezčím projevem byl národní kroj. Bohužel kroje se už dávno před tím odložily, kromě Chodska a Moravy. Proto nastal ohromný vzestup v šití lidových krojů. Kdo byl zručný, pořizoval si napodobeniny krojů z různých oblastí Čech. Díky prezidentovi T.G.Masarykovi, byl velice oblíben kroj z jeho rodiště-kyjovský i mnoho českých děvčat si jej v tehdejších hospodyňských školách vyšívalo. Jistě dobře víte, že dodnes máme kyjovských krojů mezi baráčníky hodně. Ne každá žena byla zručná a též finanční dostupnost byla poměrně velká. V té době se rozšiřovala oblíbenost kroje Mařenky z „Prodané nevěsty“, která byla s velkým úspěchem v české řeči odehrána ve Vídni. Kroj byl jednoduchý, cenově dostupný a proto se velmi rychle rozšířil po celé naší zemi. Nikdy to ale nebyl kroj staročeský, podobá se svojí holubicí částečně kroji plzeňskému, z jehož prvků Bedřich Smetana čerpal. Tímto krojem děvčata nahrazovala lidové kroje a nosily je při národních slavnostech. Všimněte si – zatím nic o baráčnících.
Teď nastává ten čas, jak se dostaly Mařenky mezi tetičky
Na počátku byl spolek Baráčníků pouze spolkem mužů, až později přistoupily tetičky. Proto se řešil jen stejnokroj mužů, čamara a tak dále. Když se staly baráčnicemi i ženy, bylo jim doporučeno nosit ke slavnostem lidové kroje české, moravské a slovenské. /Stále nic o Mařenkách. Mařenka není lidový kroj/ Až později začaly tetičky namítat, že mnoho z nich má doma svojí pílí vytvořený, nebo poděděný kroj Mařenka a zda by ho též mohly užívat. Teď budu citovat z historie: V roce 1964 na valném výročním zasedání byl navržen a ustanoven
- ženský svéráz – vyšívané halenky
- byl navržený a zemským úřadem schválený popis Mařenky.
K tomuto píše hlídka tetiček:
Tak zvaná „Česká Mařenka“, jak jsme již oznámili, není staročeským krojem, avšak během tohoto století u nás tak zdomácněl, že nelze jej okamžitě nahradit žádným krojem jiným, neboť jej vlastní sta tetiček. Aby však pozbyl tento krok výstřednosti a nebyl označován za paskvil, je nutné se říditi těmito směrnicemi -Následuje popis Mařenky, tak jak ji známe z metodických pokynů i dnes.
Z vyhledaných historických zdrojů souseda Janaty/Z toho je zřejmé, že vznik Mařenek byl mnoha desítek let dříve, než se stal spolkovým krojem Baráčníků. Jaký kroj tetičky obléknou, je ponecháno na nich samotných. Někde skoro žádné Mařenky nemají a pevně se drží tradice původního kroje ze své oblasti. Jinde zase tak pevné vazby k minulosti nejsou, tak se nosí pohodlnější Mařenka. Také je možné na významné slavnosti používat staré lidové kroje a na obyčejnější akce, kde by mohlo dojí k poškození kroje, Mařenku. Všechny kroje jsou krásné, pokud jsou stylově čistě a dobře ustrojené.
Jůzková Zdeňka-panímaminka Veleobce
Lidový oděv:
Snahou chránit své tělo před nepřízní počasí bylo jedním z prvních projevů člověka. Pravěký lovec užíval hrubé vydělané zvířecí kůže. Výroba tkanin je spjata s počátky zemědělství. Oděv představuje neodmyslitelnou součást lidské kultury od minulosti až po současnost. V průběhu staletí se vyvinulo mnoho specifických typů odívání, příznačných pro vrstvy bohaté šlechty či měšťanstva. A právě tak si svůj charakteristický způsob oblékání vytvořil i prostý lid-rolníci, drobní řemeslníci, tovaryši a dělníci.
Tento lidový oděv se vždy odlišoval od módních šatů bohatých vrstev, samozřejmě byl mnohem prostší a zdaleka méně nákladný, neboť se ho nedotýkaly různé módní výstřelky, i když často napodoboval některé prvky oficiální módy -ale jen takové, které se jeho nositelům líbily.
Lidový oděv býval vždy velmi jednoduchý-především proto, že zhotovení textilu, vlastní šití i výzdoba musely vycházet z primitivních podmínek rukodělné výroby. Vždyť teprve v 19.století si mohli venkovští lidé kupovat v továrně vyráběné látky. Do té doby si museli všechno připravit sami – vypěstovat len, konopí či ostříhat vlnu, zpracovat na přízi, tkaninu utkat na ručním stavu. Ještě z dalšího důvodu byl lidový oděv jednoduchý. Musel totiž vyhovovat při práci, být pohodlný a účelný, prostě dobře sloužit. Na vzhled měla velký vliv tradice – z generace se dědily technologické zkušenosti, typy oblečení se opakovaly. Změna nebyla nikdy lehká, pokud chtěli mladí lidé něco pozměnit, to je neoblékat se „postaru“. Tato tradice je také jednou z příčin, proč můžeme dnes určovat, z kterého kraje oděv pochází. Podle typu, barev a vzoru tkaniny, podle střihu sukně, živůtku či tvaru čepice, v neposlední řadě podle zdobení-výšivky, krajky a mnoha drobných detailů.
Takto vyzdobené oděvy se nenosily stále. Ve všední den a při práci sloužily obyčejné a jednoduché šaty, zatímco ve sváteční dny se užívalo honosnější a dražšího svátečního oděvu /nazývaného lidový kroj/.
Pracovní oděvy v jednotlivých krajích se od sebe příliš nelišily, podle svátečního se však hned poznali venkované z Chodska, jihočeských Blat, Valašska či Slovácka.
Tak jako si dnes vážíme vynikajících dokladů lidového umění, oceňujeme i dovednost, cit a fantazii všech dávných tkalců, mistrů barvířů, krajkářek, vyšívaček a moha dalších kteří se na tvorbě lidových oděvů podíleli. Ale nejen to-i současní módní návrháři se často obracejí k tomuto bohatému zdroji inspirace a poučení-vždyť například tolik oblíbené jednoduché střihy šatů nebo různé doplňky, zdobené tradiční technikou, mají svůj základ právě u mnohých typu lidového oděvu.
Převzala: Júzková Zdeňka-panímaminka Veleobce
Historie r. 1964 schválen popis „České Mařenky“ zemským úřadem v Praze
Opis:
Hlídka tetiček
Tak zvaná „Česká Mařenka“, jak jsme již oznámili, není staročeským krojem, avšak během tohoto století u nás tak zdomácněl, že nelze jej okamžitě naradit řádným krojem jiným, neboť jej vlastní sta tetiček. Aby však pozbyl tento krok výstředností a nebyl označován za paskvil, je nutno se říditi těmito směrnicemi.
Sukně - ne příliš krátká. Může být brokátová i vlněná. Zbavena našitých širokých pruhů
Vestička sametová, pokud možno bez výšivky, olemovaná dracounem
Blůzička bílá se zdrhovanými rukávci krajkou olemovanými, bez strakatých výšivek červených stužek nad lokty neb na ramenou
Holubička normální, čistě bílá
Spodničky bílé, naškrobené, aby sukně mírně odstávala od těla
Punčochy červené, ne podkolenky!
Střevíce každopádně černé s polovysokým podpatkem, vzadu s opatkem, bez pestrých ozdob neb barevného šněrování
Zástěrka bílá, může být tylová, bíle vyšívaná
Ozdoby mohou být české granátky neb pravé korále. Skleněná bižuterie se odmítá, právě jako náramkové hodinky a moderní kabelky.. Na kapesník neb peněženku možno zhotovit kapsu buď u sukně nebo u vestičky zespodu